Marketing eficient in 2015

În 2015, brandurile nu vor mai privi marketingul digital ca pe o tactică, ci mai degrabă ca pe un ecosistem” – Bill Hunt (președinte Black Azimuth Consulting)

marketingonline

Nu mai e niciun secret – pentru promovarea unei companii sau a unui produs sau serviciu în 2015 trebuie să ai serioase cunoştinţe în domeniul reţelelor de socializare şi a internetului. Cumpărătorii se mută încet, dar sigur, pe internet, iar pentru a câştiga notorietate şi, implicit, cumpărători, trebuie să ai cont pe majoritatea paginilor de socializare şi să pui conţinut original şi de calitate.

Potrivit studiului realizat în România de Geminus eCommerce şi publicat în septembrie 2014, online-ul câştigă teren pentru că bunurile le pot fi livrate direct la uşă (74% dintre respondenţi au ales această facilitate drept determinantă pentru alegerea lor), pentru că nu trebuie să iasă din comoditatea propriului spaţiu locativ (61%), dar şi datorită preţurilor mai mici decât în magazinele tradiţionale (53%). Vezi întregul raport aici. Acelaşi studiu de piaţă arată că valoarea medie a coşului de cumpărături făcute de românii intervievaţi este de 470 lei, iar într-un an un român cheltuie online, în medie, 2.260 lei. O altă cifră interesantă a acestui raport vorbeşte despre faptul că 41% dintre respondenţi au căutat pe internet date legate de magazinele pe care, apoi, le-au căutat în plan fizic. Orice comentariu negativ legat de relevanţa existenţei companiei tale pe internet este, aşadar, de prisos.

Reţelele de socializare, instrumente de vânzare vitale

Luând în considerare datele statistice enunţate mai sus, ne concentrăm, aşadar, atenţia spre mediile online unde „mişună” cei mai mulţi dintre români. La acest capitol, reţelele de socializare bat orice alte pagini web. În consecinţă, marketingul eficient, despre care ne-am propus să vorbim în acest material, trebuie obligatoriu să ţină cont de profilul utilizatorilor fiecărei pagini de socializare în parte, pentru a putea ajunge mult mai uşor la publicul propriu.

În acest sens, e bine de ştiut că Facebook este preferatul internauţilor români, iar cele mai recente date ale Facebrands.ro, de la începutul anului 2015 (vezi statistica aici), arată că cei peste 7,8 milioane de utilizatori români de Facebook sunt în proporţie de 62,5% bărbaţi şi de 37,5% femei. Dar femeile sunt mai predispuse să dea share la o informaţie pe care o găsesc interesantă, zice un studiu realizat de comScore, acesta arătând că 62% din share-uri sunt făcute de reprezentantele sexului frumos. Cei mai mulţi utilizatori români de Facebook au vârsta cuprinsă între 25 şi 34 de ani (29,9%), urmaţi de categoriile de vârstă 18-24 ani (25,6%), 35-44 ani (18,8%) şi 13-17 ani (11,7%). Majoritatea sunt căsătoriţi (55,48%).

Pe de altă parte, Pinterest este favoritul sexului frumos, conform comScore, 72% dintre utilizatorii americani ai acestei pagini fiind femei. Pe Twitter, majoritatea utilizatorilor (53%) sunt femei (conform An Exhaustive Study of Twitter Users Across the World), iar referitor la vârstă, se pare că această pagină de socializare este folosită preponderent de grupele de vârstă 15-25 de ani (73,7%), 26-35 de ani (14,9%) şi 36-45 de ani (5,5%). La fel de adevărat este că jumătate dintre utilizatorii globali ai Twitter provin din SUA.

Pinterest şi Google+ (arată cei care urmăresc tendinţele publicului în domeniul online) sunt pe val şi-şi sporesc numărul de adepţi odată cu creşterea interesului pentru comunicarea vizuală. Cu toate acestea, în România, Google+ nu şi-a câştigat încă notorietatea remarcată la nivel internaţional.

Instagram are o mare popularitate în rândul noilor generaţii de clienţi, ea fiind şi reţeaua socială cu cea mai rapidă creştere de pe glob în rândul creatorilor de conţinut. Ultimele date arată că pe Instagram există, în fiecare zi, 180.000.000 de utilizatori.

Per ansamblu, deşi uşor depăşite,  datele oferite de internetworldstats.com arată că, la sfârşitul anului 2013, existau în ţara noastră aproape 11 milioane de utilizatori de internet. De atunci, cu siguranţă, li s-au mai adăugat un milion, având în vedere rata de dezvoltare a infrastructurii informatice în ţara noastră.

Vorbeşte clienţilor tăi ca şi cum ar fi de-ai casei

Cât priveşte conţinutul paginilor web ale unei companii în 2015, trendul este dat de infografice, fotografiile personalizate, precum şi materialele video utile pentru privitor sau cititor. Marketingul de conţinut este, aşadar, obligatoriu, iar el trebuie să fie şi foarte transparent. Ce este marketingul prin conţinut? Explicaţia vine de la Content Marketing Institute: „Scopul Marketingului prin conţinut este de a atrage şi de a fideliza clienţii, prin crearea în mod constant de conţinut relevant şi valoros, cu intenția de a schimba comportamentul consumatorului. Este un proces continuu, care funcţionează cel mai bine atunci când este integrat în strategia de marketing globală.”

În plus, tendinţa clară în domeniul marketingului din 2015 este de a personaliza oferta pentru fiecare client, de a comunica autentic şi relaxat cu acesta, de a include tuşe umoristice în textele de promovare a unui brand şi, de ce nu, de a-ţi recunoaște unele vulnerabilități, pentru ca astfel să te poţi face remarcat în noianul de reclame scorţoase, serioase, cu mesaj corporativ. Intrăm şi noi, românii, în Era Umană a companiilor (Human Era, după cum a fost ea botezată de către specialiştii străini). Iar comunicarea, se pare, nu trebuie să se facă doar în afară, ci, obligatoriu, şi în interiorul companiei, pentru a transforma şi proprii angajaţi în ambasadori ai brandului tău.

Şi totuşi, cu toate că migraţia marketingului spre mediul virtual este în creştere galopantă, un sondaj de opinie recent, realizat în Statele Unite ale Americii, relevă faptul că 74% dintre directorii de marketing de acolo consideră evenimentele de marketing realizate în spaţiul real (deci nu virtual, nu online) strategia cea mai eficientă de marketing, iar în 2015 îi vor acorda o mai mare atenţie şi alocare financiară.

Concluziile care se desprind din informaţiile enunţate mai sus sunt următoarele:

  • Bugetul pentru promovarea online este obligatoriu. Facebook a speculat bine tendinţa mutării marketingului pe online, astfel că oferă spaţii publicitare ample şi vizibile pentru cei care nu se feresc să investească în advertising. Companiile mici şi mijlocii care nu dispun de un buget consistent de promovare pe Facebook au drept aliat de nădejde reţeaua Twitter, care este încă gratuită pentru companii.
  • Pentru că Facebook este una dintre cele mai accesate reţele de socializare din România, campaniile de marketing trebuie să aibă drept scop atragerea clienţilor pe propria pagină de Facebook şi să-i facă să revină printr-un conţinut personalizat, transparent, util şi autentic.
  • Pentru a avea succes în 2015, companiile se vor promova (şi sau mai ales pe) online, ţinând cont de reţelele sociale preferate de publicul lor ţintă. Nu trebuie însă neglijat nici faptul că marketingul (pe) mobil creşte continuu, aşadar site-urile trebuie adaptate neapărat şi pentru aceste instrumente!
  • Dispar barierele dintre IT-istul care se ocupă de optimizarea site-ului, copywriterul care scrie textele şi departamentul de marketing. Marketingul online devine un ecosistem ce cuprinde toate canalele şi tacticile de comunicare. Cei mai căutaţi marketeri sunt cei care au şi solide cunoştinţe IT!
  • A expirat era globalizării afacerilor. Marile branduri îşi întorc faţa şi mesajul publicitar spre fiecare individ în parte.

More from our blog

See all posts